Sponsorzy – pozytywny aspekt marketingu w esporcie

Sponsorzy to obecnie nieodłączny element środowiska esportowego. Co jednak przyciąga ich na ten rynek? Dlaczego marketing w esporcie jest tak ważny?

Nie będzie raczej przesady w stwierdzeniu, że sponsorzy napędzają obecnie rozwój esportu. Jakie jednak korzyści czerpią firmy z finansowania różnego rodzaju: organizacji, turniejów oraz drużyn esportowych?

Co daje sponsor? – czyli estetyka współpracy

Sponsor to jedna lub więcej osób (firma) wpłacających pieniądze na czyjeś konto, bądź udostępniających sprzęt lub usługi w zamian za pewne profity – najczęściej odbierane w formie reklamy. Wiadomo, sponsoring to nie tylko pieniądze, ale również wspólna promocja. Wzajemne promowanie to klucz do osiągnięcia sukcesu i utrzymywania dobrych stosunków z innymi firmami znajdującymi się na rynku.

Profity ze współpracy

Jakie korzyści z takiej współpracy ma sponsor? Fani danego zespołu, z którym nawiązana została współpraca, będą częściej odwiedzali jego strony. Będą o wiele częściej utożsamiali swoich idoli właśnie z daną firmą. Na takiej zasadzie działa Izako Boars, które kojarzy się głównie z popularnym napojem (Sprite) – głównym sponsorem IB. Kolejnym z nich jest ROG, który również wspiera wcześniej wymienioną markę.

Dobre relacje to podstawa

Aby wszystko działało jak należy, obydwa podmioty muszą mieć przyjazne relacje ze sobą. Przykładem odwrotnej sytuacji – czyli złego zachowania ze strony podmiotu sponsorowanego, jest publikacja pewnego tekstu na stronie Natus Vincere. Partnerom nie spodobał się artykuł jednego z redaktorów, a wynikiem ich oburzenia były konsekwencje wyciągnięte w stosunku do autora wpisu.

Potencjał marketingowy polskich organizacji

W Polsce nie tylko Izako Boars ma sponsorów. Firm oferujących pieniądze i sprzęt w zamian za uwidocznienie ich logo na koszulkach (i nie tylko) jest wiele. Samsung sponsoruje Inetkox oraz Pride. AXE, Fortuna i Garets – AGO Esports. Kinguin – Team Kinguin. Wymieniać można godzinami. Do tego dochodzą również takie marki jak: KFC, Hummel, Credit Agricole, X-Com i tak dalej… Co widzą nowi potencjalni sponsorzy w tych drużynach? Odpowiedź jest prosta. Potencjał. Ukazuje się on np. poprzez: marketing, zdolność do rozwoju, przychody organizacji, wyniki czy wartość medialną teamu.

Zwrot z inwestycji

Każda taka inwestycja zwraca się z potrójną siłą, ponieważ na tle innych rynków, esport nadal rozwija się dość prężnie. Lepiej zainwestować w coś, co daje zysk, niż w coś, co zwyczajnie go nam nie przyniesie. Sport elektroniczny nadaje się do tego idealne. Dlatego właśnie tak popularne są zakłady bukmacherskie i coraz częściej pojawiają się one w ofercie czołowych polskich serwisów tego typu. STS (sponsor IB) i Fortuna (sponsor AGO), dają nie tylko możliwość zarobku fanom na wynikach drużyn. Jest to też rodzaj promocji danej marki. Podobnie ma się sytuacja z odzieżą i artykułami spożywczymi. Graczy AGO w koszulki zaopatruje Hummel, a zawodnicy Slavgent nie ruszają się bez napoju PowerGame.

Systematyczność to podstawa

Bez systematycznych działań nie byłoby marketingu. Współprace na linii firma – organizacja nie miałyby wtedy sensu. Nie można jednak przesadzać i nadmiernie promować się wzajemnie. Najlepiej zamieścić post z dodatkową informacją o sponsorze, maksymalnie dwa razy w tygodniu. Gdyby uaktualnienie dotyczące konkretnej marki pojawiało się za często, to promocja szybko przestałby działać. Wszystko w nadmiernych ilościach przejada się potencjalnym konsumentom produktu. Najlepiej ustalić dokładne daty i godziny na miesiąc przed publikacją. Nie mówiąc już o samym planie na Social Media, który dawno powinien być już przygotowany.

Firmy i turnieje

Niejeden turniej ma swojego głównego sponsora. Czym byłby IEM bez Intela? Czym PPC bez Cybersportu? Wielkie turnieje przyciągają: tysiące, a nawet miliony ludzi. Właśnie dlatego sponsorzy decydują się na zostanie sponsorem tytularnym danego turnieju. Na mniejszych imprezach również zobaczymy masę sponsorów, którzy potrzebują rozgłosu dla swoich działalności. Jednym z przykładów takiego zachowania, może być turniej w Węgorzewie od Elovego, gdzie większość sponsorów była po prostu związana z miastem Węgorzewo. To samo dzieje się na Rolniczak LAN Party w Słupsku czy Mechan Lan w Pile. Choć nagrody w nich są małe lub średnie, to sponsorzy przydają się, aby zafundować: oświetlenie, sprzęt, dodać pieniądze do puli nagród.

Najważniejszym aspektem tych działań, jest jednak wspólna promocja. Marketing to klucz do odniesienia sukcesu – nawet w esporcie!

Fot. burst.shopify.com

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij