Co było pierwsze: Paladins czy Overwatch?

Paladins czy Overwatch? Zastanawialiście się kiedyś co było pierwsze?

Paladins czy Overwatch? Odwieczne pytanie, które spędza sen z powiek wszystkich fanów obu gier. Jeżeli kiedyś zastanawiałeś się nad tym, która z tych gier jest nie tyle lepsza, co zwyczajnie była pierwsza, to chyba mam dla Ciebie odpowiedź.

Początki Blizzarda

Za produkcje obu tych gier wzięły się studia, które dzisiaj są rozpoznawalne z wielu gier pretendujących do miana tytułów esportowych. Jeżeli chodzi o twórcę Overwatcha, to mało prawdopodobnym jest, aby ktoś nie kojarzył studia Blizzard. Jeśli jednak znajdzie się jeszcze na świecie ktoś taki, kto kompletnie nie zna Zamieci, to specjalnie dla niego przypominamy skróconą historię tego studia. Zostało ono założone w 1991 roku jako Silicon & Synapse. Następnie w wyniku problemów z nazwą, zmieniło ją na Chaos Studio, a w 1994 ostatecznie przyjęło miano dobrze nam dzisiaj znanego Blizzard Entertainment. Do najbardziej rozpoznawalnych tytułów stworzonych przez BE możemy zaliczyć:

  • Heroes of the Storm
  • Hearthstone
  • Seria StarCraft
  • Seria Warcraft
  • Seria World of WarCraft
  • Seria Diablo
  • Overwatch

Zamieć przechodziła dość często z rąk do rąk. W 1994 roku przedsiębiorstwo nabył dystrybutor Davidson & Associates za dzisiejszą równowartość 11,1 milionów dolarów. Studio zmieniało właścicieli jeszcze parę razy, aż od 2008 roku, kiedy to wraz z firmą Activision stworzy spółkę Activision Blizzard.

Szybki rozwój Hi-Rez

O ile Blizzarda wręcz nie wypada nie znać, o tyle drugi z producentów gier, może być dla was faktycznie nieznany. Hi-Rez Studios powstało w 2005 roku. Inicjatorami jego utworzenia byli Erez Goren oraz Todd Harris.  Od samego początku obaj Panowie zdecydowali się zatrudniać doświadczonych pracowników, którzy maczali swoje ręce przy produkcji takich tytułów jak: City of Heroes, The Elder Scrolls IV: Oblivion i Call of Duty.

Na chwilę obecną, Hi-Rez Studios stworzyło następujące gry:

  • Global Agenda
  • Tribes: Ascend
  • Smite
  • Jetpack Fighter
  • Paladins: Champions of the Realm

Do dzisiaj studio mieści się w amerykańskim stanie Georgia w mieście Alpharetta, które znajduje się na przedmieściach Atlanty. Obecnie zatrudnia około 350 pracowników.

Jak chcę rozwiać wszystkie wątpliwości?

W celu sprawdzenia tego, która z gier faktycznie wyszła pierwsza, zdecydowałem się sprawdzić daty wydań poszczególnych wersji gry. Po zebraniu wszystkich potrzebnych informacji, przedstawiają się one w następujący sposób:

Data wydania zamkniętej bety:

  • Overwatch – 27 października 2015
  • Paladins – 17 listopada 2015

Data wydania otwartej bety:

  • Overwatch – 5-9 maja 2016
  • Paladins – 16 września 2016

Data oficjalnej premiery:

  • Overwatch – 24 maja 2016
  • Paladins 16 września 2016 (wraz z rozpoczęciem bety)

Jasno możemy więc stwierdzić, że to Overwatch był tytułem, który pierwszy pokazywał swoje kolejne, grywalne wersje. Jak się jednak okazuje, mimo wszystko, może to być mylące.

A co z czasem przed wydaniem?

Jak dobrze wiemy, większość gier nie jest produkowana w ciągu jednego dnia. Bardzo często sam początkowy pomysł jest modyfikowany przez kilka lat, żeby ostatecznie trafić w zmienionej formie na konsole i PC-ty. W przypadku Overwatcha, początkowo, miała pojawić się gra o tytule Project Titans. Projekt ten jednak nie wypalił, więc postanowiono wymyślić zupełnie nową grę. Tak w połowie 2013 roku powstał koncept Overwatcha. Twórcy Paladins nie mieli takich problemów. Studio dopiero co tworzące Smite’a, zainspirowane wcześniejszym własnym produktem o nazwie Global Agenda w 2012 roku zaczęło pracę nad nowym tytułem – Paladins.

Podsumowanie

Z naszego małego dochodzenia wynika, że Paladins było jednak przed Overwatchem – przynajmniej w kwestii planów. Jest to jednak dość mała różnica czasu, więc myślę, że ciężko jest w 100% powiedzieć, która gra faktycznie była pierwsza. W przypadku wydań kolejnych wersji beta – aż do finalnej gry, to jednak Blizzard Entertainment okazało się szybsze. Nie można dokładnie stwierdzić, ani tym bardziej zarzucić, że jedna z tych firm ściągnęła całą grę od drugiej. Tym bardziej, że oba tytuły dość mocno bazują na mechanice zaprezentowanej wcześniej w Team Fortress 2 czy nawet Wolfenstein: Enemy Territory (gimby nie znają).

Trzeba tutaj jednak wspomnieć, że osoby odpowiedzialne za Paladins, przyznały się, że niektóre pomysły – w późniejszych wersjach tej gry, zostały zapożyczone wprost z Overwatcha (między innymi KillCam).

Porównywanie dzieła Hi-Rez Studios do gry Blizzarda, nie ma większego sensu jeszcze z jednego powodu. W końcu pierwszy z tytułów to gra FTP (Free-To-Play), a drugi to wielka komercyjna produkcja, wymagająca zakupienie wersji elektronicznej.

 

 

Źródła: Wikipedia, YouTube

 

 

Jeżeli spodobał Ci się ten artykuł, to zapraszamy do przeczytania pozostałych tekstów z naszego magazynu

O Dawid Janowski

Hej! Jestem Dawid i mam 16 lat. Gram w gry od bardzo długiego czasu. Uwielbiam wiele gier między innymi Overwatch'a, dlatego pomyślałem, że mogę się podzielić z wami informacjami o Universum oraz o najnowszych informacjach prosto od Jeff'a Kaplana. A OW to nie jedyna gra, o której mam zamiar pisać w przyszłości.

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij